Veikalniecisko lietu pamatlikumi atrodami Bībelē. — Bībele iespaidīgā veidā sagatavo ļaudis visiem likumīgiem nodarbošanās nozarojumiem. Tās čakluma, godīguma, saimnieciskuma, sātības un skaidrības principos meklējams patieso panākumu noslēpums. Šie principi, kā tie izklāstīti Zālamana sakāmvārdos, sastāda plašu un vērtīgu praktiskas gudrības sakopojumu. Kur gan tirgotājs, amatnieks vai jebkura darba vadītājs atradīs sev un saviem ļaudīm labākas pamācības kā tālāk pievestajos Gudrā Vīra vārdos:
„Ja tu redzi vīru savā darbā tikušu, tad zini, ka tāds stāvēs ķēniņu priekšā un viņam nebūs jākalpo šādiem tādiem zemiem ļaudīm.”
„Visas pūles sniedz ieguvumu; bet lūpu valoda sniedzas pretī nabadzībai.” (angļu tulk)
„Sliņķis ne reti pēc daudz kā kāro, bet maz ko dabū.”
„Dzērājs un rijējs nonāks nabadzībā; un kūtrums vīru ietērps lupatās.”
Cik daudzi izglābtos no finansiālām neveiksmēm un bojā ejas, ja ievērotu Rakstos tik bieži pasvītrotos brīdinājumus:
„Kas ātri steidzas kļūt bagāts, nebūs nevainīgs.”
„Steigā sakrāta bagātība samazināsies, bet darbā sakrātā pieaugs.”
„Ar viltus mēli iegūta bagātība ir veltīga, tā šurp un turp mētā tos, kas meklē nāvi.”(angļu tulk)
„Kas aizņemas, kļūst par aizdevēja kalpu.”
„Kas par svešu galvo, cietīs tā vietā; bet tas, kas ienīst galvošanu, būs drošs.” (1)
Astotais bauslis nosoda zagšanu un laupīšanu. Tas prasa stingru godīgumu vissīkākās dzīves lietās. Tas tirdzniecībā aizliedz lietot viltību un prasa maksāt taisnīgus parādus un algas. (2)
Negodīgums samaitā prātu un raksturu. — Viņš (kas atļaujas citus vilt un krāpt) pazaudē pašcieņu. Viņš var neapzināties, ka Dievs to redz un izprot katru tirdzniecības darījumu, ka svētie eņģeļi izprot viņa motīvus un dzird tā vārdus un ka viņš saņems saviem darbiem atbilstošu algu; bet ja tam arī izdotos paslēpt savu netaisnīgo rīcību no cilvēcīgās un dievišķās pārbaudes, tad jau tas vien, ka viņš pats visu to zina, pazemo viņa prātu un raksturu. Viena rīcība jau neizšķir raksturu, bet tā noārda aizžogojumu, un cilvēks nākošai kārdināšanai padodas jau daudz vieglāk, līdz beidzot ir izveidojies izlocīšanās un negodīguma ieradums, un viņam vairs nevar uzticēties. (3)
Kā mēs izturamies pret līdzcilvēkiem, parādot negodīgumu sīkumos vai arī lielāka apmēra krāpšanu, tā mēs izturēsimies pret Dievu. Cilvēki, kas turas pie saviem negodīgajiem ceļiem, arvien turēsies arī pie saviem principiem, līdz tie pievils paši savas dvēseles un pazaudēs Debesis un mūžīgo dzīvi. Maza laicīga ieguvuma labā tie upurē godīgumu un reliģiju. (4)
Izvairieties no parādiem. — Daudzas trūcīgas ģimenes nabagas ir tādēļ, ka iztērē savu naudu, līdzko to ir saņēmuši. (5)
Jums jāsaprot, ka saimnieciskās lietas nedrīkst kārtot tā, ka rodas parādi... Ja kāds ir nonācis parādos, tad tas atrodas vienā no sātana tīkliem, ko viņš izliek dvēselēm...
Naudas prasīšana un izlietošana jebkuram mērķim, ja tā iepriekš nav nopelnīta, ir slazda valgs. (6) [393]
Daži vārdi cilvēkam, kas dzīvoja pāri saviem ienākumiem. — Tu nedrīksti atļauties nonākt finansiālās grūtībās, jo iekrišana parādos vājina tavu ticību un mazina drosmi; jā domas par to tevi dara gandrīz vai traku. Tev katrā ziņā jāsamazina savi izdevumi un jācenšas izlīdzināt šo trūkumu tavā raksturā. Tu vari un tev vajag apņemties savaldīt savas tieksmes izdot vairāk par saviem ienākumiem. (7)
Var tikt apkaunota Dieva lieta. — Pasaulei ir tiesības sagaidīt stingru godīgumu no ļaudīm, kas sevi sauc par Bībeles kristiešiem. Viena cilvēka vienaldzība savu taisnīgo parādu kārtošanā apdraud mūs visus, ka varam tikt uzskatīt par neuzticamiem. (8)
Kas vēlas, lai tos sauc par dievbijīgiem, tiem vajadzētu izrotāt atklāti atzīto mācību un ar savu neapdomīgo rīcību nedot iemeslu patiesības nezākāšanai. „Neesiet nevienam neko parādā,” saka apustulis. (9)
Padoms kādam parādos iestigušam cilvēkam. — Apņemies uz priekšu bēgt no parādiem. Labāk atsakies no tūkstoš lietām, bet nekrīti parādos. Parādi ir bijuši tavas dzīves lāsts. Izvairies no tiem, kā tu izvairītos no bakām.
Slēdz svinīgu derību ar Dievu, ka ar Viņa svētības palīdzību tu nomaksāsi savus parādus un vairs nevienam neko nepaliksi parādā, ja arī tev vajadzētu iztikt no vienkāršas zupas un maizes vien. Pavisam viegli uzklāt sev galdu, izvelkot no kabatas divdesmit piecus centus par reti dabūjamām lietām. Uzmani centus, un dolāri paši par sevi paliks neskārti. Tieši sīkie graši, kas vienā vai otrā vietā tiek izdoti par vienu vai otru lietu, ir tie, kas drīz vien pārtop dolāros. Aizliedzies vismaz, kamēr tevi apņem parādi... Nesvārsties, nekļūsti mazdūšīgs un neatkāpies no savas apņemšanās. Aizliedzies savā gaumē, aizliedzies tieksmēs un ēstkārē, taupi pensus un nomaksā savus parādus. [394] Cik ātri vien iespējams, tiec no tiem vaļā. Kad tu atkal būsi brīvs cilvēks, kas nevienam neko nav parādā, tad būsi guvis lielu uzvaru. (10)
Izturieties apdomīgi pret nelaimīgiem parādniekiem. — Ja kādi ir nonākuši parādos un tiešām nespēj tos nomaksāt, tad nevajadzētu spiest viņus darīt to, kas pāri viņu spēkiem. Tiem vajadzētu sniegt labvēlīgu izdevību atbrīvoties no parādiem un nenostādīt tos stāvoklī, kur tiem nemaz nav iespējams atbrīvoties no parādiem. Kaut arī tādu rīcību var uzskatīt par taisnīgu, tomēr tā nav žēlastība un dievišķā mīlestība. (11)
Galējību briesmas. — Daži nav apdomīgi un iekļūst parādos, no kuriem varēja izvairīties. Citi atkal parāda tādu piesardzību, kas atgādina neticību. Izmantojot apstākļu sniegtās priekšrocības, mēs reizēm drīkstam ieguldīt līdzekļus Dieva darbā nostiprināšanai un uzcelšanai, tajā pat laikā stingri turoties pie pamatlikumiem. (12)
1. — Audzināšana – 135. 136. lpp.
2. — Vectēvi un pravieši – 309. lpp.
3. — Liecības draudzei V – 396. lpp.
4. — Review and Herald, 1888. g. 18. septembris.
5. — Padomi namturiem – 269. lpp.
6. — Vēstule 63. lpp., 1897. g.
7. — Vēstule 48. lpp., 1888. g.
8. — Liecības draudzei V – 179. lpp.
9. — Liecības draudzei V – 181. 182. lpp.
10. — Padomi namturiem – 257. lpp.
11. — Manuskripts 46. lpp., 1900. g.
12. — Manuskripts 20. lpp., 1891. g.