Sabatskolas sabats

3. aprīlis, 2025

      29. martā Rīgas 1. draudzes Sabatskolas nodaļa organizēja Sabatskolas sabatu. Sabata rīts, kā vienmēr, sākās ar sabatskolu grupās, bet pēc tam dievkalpojumā ar svētrunu “Vai pārprastā sabatskolas ideja?” kalpoja LDS Sabatskolas nodaļas vadītājs Andris Pešelis. Svētrunā viņš uzsvēra mūsu aicinājumu: “[..] kārojiet kā patlaban piedzimuši bērni pēc garīgā tīrā piena, ka jūs ar to augat un topat izglābti, ja jūs esat baudījuši, ka Tas Kungs ir labs.” (1. Pēt. 2:2, 3) Sabatskolā Dieva Vārds būtu jāpasniedz pēc iespējas labāk ne tikai priekš mums pašiem, bet arī domājot par viesiem. Svarīgi atcerēties, ka sabatskola ir draudzes sirds.
      Svētrunas laikā tika izvirzīti šādi jautājumi pārdomām: Kāds ir mērķis jūsu sabatskolai ceturksnī, gadā, dzīvē? Ko jūs ar sabatskolu vēlaties sasniegt? Rezultāts kvalitatīvai sabatskolai varētu būt līdzīgs tam, kā ir rakstīts 1. Korintiešiem 14:24, 25: “[..] un ienāk iekšā neticīgs vai svešinieks, visi viņu ved pie atzīšanas, visi spriež pār viņu. Un viņa apslēptās sirds domas nāk zināmas, un tā viņš kritīs uz sava vaiga un apliecinās, ka tiešām Dievs ir jūsu vidū.”
      Andris Pešelis atgādināja arī par draudzes stratēģiskajiem mērķiem: draudzes izaugsmi, jauno kadru kaltuvi, Bībeles stundu apmeklētājiem, kristībām un draudzes locekļu saglabāšanu. Ja draudzē nav sabatskolas, tā pamazām atmirst, bet tur, kur sabatskola ir dzīva, enerģiska, Svētā Gara pildīta, draudze tiešām sasniedz savus stratēģiskos mērķus.
      Pēc dievkalpojuma baudījām kopīgas pusdienas. Kopā bija ieradušies aptuveni 50 dalībnieki.
      Pēc pusdienām Andris Pešelis vadīja semināru “Draudzes stratēģija ar sabatskolu”. Pēc šī semināra klātesošie sadalījās septiņās darba grupās, un katrai grupai bija iespēja pārdomāt svarīgus jautājumus, kas skar sabatskolu, un pēc tam pierakstīt ieteikumus, kas noder ikvienam sabatskolas skolotājam, gatavojoties sabatskolas vadīšanai. (Jautājumi un ieteikumi apkopoti tabulā raksta beigās.)
      Pēc tam Andris Pešelis turpināja semināru par tematu “Ko iesākt ar sabatskolas grāmatiņu?”. Semināra laikā tika rosināts pārdomāt un meklēt atbildes uz šādiem jautājumiem:
  • Kā tavā sabatskolas grupiņā tiek atrasts praktiskais temata pielietojums?
  • Vai tu izvēlies no Bībeles tikai to, kas varētu noderēt tev pašam?
  • Vai tavā sabatskolas grupiņā temats tiek caurskatīts ar domu, kā šo materiālu apliecināt ārpus dievnama sienām?
Tika atgādināti rakstvietu pētīšanas soļi:
1) Ko šis teksts nozīmē?
2) Ko šis teksts saka par Dievu?
3) Kāds būtu šī teksta pielietojums?
4) Uz ko tas aicina?
Svarīgi izvērtēt, vai mūsu sabatskola dara draudzi labāku. Tāpat būtiski saprast, kāda ir sabatskolas skolotāja svarīgākā īpašība. Noslēgumā secinājums – skolotājam ir jābūt ar sirdi, kura vēlas vadīt, ganīt, pasargāt un barot.


 
Dažu dalībnieku atsauksmes
- Pateicība Dievam par iespēju būt sabatskolas skolotāju sanāksmē! Dzirdētais mūs abus pozitīvi ietekmēja, ļaujot pārdomāt, kā labāk kalpot. Sabatskola ir draudzes sirds! Esam pateicīgi par vērtīgi pavadīto pēcpusdienu! Ļoti iepriecināja Andra Pešeļa pārdomātie apskates jautājumi un viņa rūpīgā pieeja sabatskolas vadīšanai un skolotāja darbam vispār. Jau uzrunā dievkalpojuma laikā Andris Pešelis mūs mudināja uz dziļu jautājumu izpēti. Paldies arī Daumantam par visu sanākušo skolotāju “izkustināšanu”, esot grupās. Jāatzīst, ka kopībā ir spēks, un dzimst lieliskas idejas un noderīgi ierosinājumi. Piemēram, domājām par visu sabatskolas dalībnieku iesaisti, apmeklētības veicināšanu, sadraudzības gaisotni, galveno akcentu izcelšanu katrā tēmā un citiem jautājumiem. Lai mums visiem izdodas atcerēties un pielietot dzirdēto!  (Vija un Arnis)
 
- Esam no mazas lauku draudzes, un sabatskolas apmeklējums mums ir neatņemama dievkalpojuma sastāvdaļa. Vienmēr to esam vērtējuši. Patiess prieks bija satikt brāļus un māsas, kas deg par sabatskolu, vērtē un praktizē Bībeles mācības sabatskolā un dzīvē. Mūsu visliekais ieguvums ir domu un ideju apmaiņa, kā uzlabot sabatskolu. Braucām mājas ar vēl lielāku apziņu, ka sabatskola – iespēja mācīties Bībeles mācības kopā ar brāļiem un māsām draudzē – ir ārkārtīgi liela vērtība. (Ieva un Kalvis)
 
- Seminārs bija dzīvs, saistošs, nebija garlaicīgi. Bija labi ieteikumi, kā sabatskolā veikt Rakstu vietu izpēti, tika atgādināts sabatskolas mērķis. To arī centīšos turpmāk ņemt vērā, vadot sabatskolas nodarbību. Ieguvu jaunus draugus. (Laila)
 
- Man personīgi patika, un bija interesanti. Aktivitāte grupās bija ļoti laba, varēja iepazīt citus cilvēkus, viņu pieredzi un viedokļus. Uzdevums bija arī izaicinošs ar to, ka katrs nākamais jautājums kļuva grūtāks, jo populārākās atbildes bija pierakstītas, tas savukārt lika domāt plašāk un radošāk. Kopumā guvu jaunas atziņas un arī jaunas metodes, idejas, kā labāk vadīt sabatskolu un iesaistīt citus. Labi bija arī tas, ka esošās idejas vai metodes varēja pieslīpēt. (Jānis)
 
- Seminārs bija novadīts labā formātā (tika uzdoti jautājumi un bija jāsniedz atbildes) un proporcijās (teorija ar īsām pārdomām grupiņās, diskusijas – lapas pie sienas, lietderīgs nobeigums). Bija jautājumi, uz kuriem periodiski pati priekš sevis atbildēju, piemēram: “Kāds ir ieguvums no sabatskolas apmeklēšanas?” Bija interesanti redzēt citu atbildes, kā arī pievērsties jautājumiem, par kuriem jau sen domāts, piem., kā novērst kāda cilvēka dominēšanu sabatskolas grupā.
Šī tikšanās uz mani atstāja pozitīvu iespaidu. Seminārā radušās pārdomas un zināšanas par sabatskolu neies zudumā, bet gan pieaugs, un tas dos iespēju sabatskolu ar katru reizi novadīt augstākā līmenī. (Laura)
 
- Man patika, ka varēja satikt sabatskolas skolotājus no citām draudzēm un dalīties pieredzē. Svarīgi un stiprinoši ir atcerēties sākotnējos sabatskolas mērķus. Paldies par labi organizētu pasākumu! (Vera)
 

IETEIKUMI NO SABATSKOLAS SEMINĀRU DALĪBNIEKIEM (GRUPU DARBS)

SVARĪGI IETEIKUMI, GATAVOJOTIES SABATSKOLAS VADĪŠANAI
  • lūgšana, dažādi materiāli, konspekts;
  • sagatavot pārdomātus jautājumus;
  • gatavoties laicīgi;
  • iepazīties ar citu veidotajiem materiāliem;
  • būt laicīgi draudzē;
  • padomāt par savas grupiņas sastāvu;
  • negatavot svētrunu;
  • pakļauties uz Svētā Gara vadību;
  • pārdomāts vadīšanas plāns;
  • atrast kādus interesantus faktus;
  • Rakstu vietas salīdzināt ar oriģināltekstu;
  • sameklēt praktiskus piemērus;
  • noklausīties ierakstā citu sabatskolas;
  • izveidot 2 plānus, kā vadīt;
  • dzīvot ikdienā ar Dievu;
  • apmeklēt sabatskolu savā draudzē;
  • pētīt materiālu katru nedēļu;
  • sagatavots dievkalpojumam atbilstošs apģērbs.

KĀ VEIDOT SABATSKOLAS GRUPĀ SADRAUDZĪBAS GAISOTNI?
  • iepazīšanās, nosaucot vārdu;
  • uzklausīt visus viedokļus (diplomātija);
  • uzturēt pozitīvu gaisotni (enerģiska runa – īsa, konkrēta);
  • īsa dalīšanās ar nedēļā piedzīvoto;
  • iedrošināt nedrošākos, mazāk zinošos;
  • būt gataviem aizlūgt par izteiktu vajadzību;
  • vadītājam jābūt pazemīgam, jāizturas cieņpilni;
  • neliela humora deva;
  • ledlauzītis;
  • vadītājs ir atklāts, runājot par savu ikdienu;
  • iepriekš uzdot mājasdarbu;
  • skolotājam jābūt laipnam un atvērtam;
  • neuzspiest savu viedokli;
  • respektēt katra garīgās izaugsmes līmeni;
  • lūgt Svētā Gara vadību;
  • iepazīties tuvāk ar katru grupas dalībnieku mājas grupā;
  • apsveikšana vārda/ dzimšanas dienā.
 
KĀ VEICINĀT SABATSKOLAS APMEKLĒTĪBU?
  • novērtējot un ļaujot justies vērtīgiem;
  • izmantojot radošu, interesantu pieeju;
  • uzaicinot draugu;
  • cenšoties iesaistīt katru, kaut minimāli;
  • pārrunājot, kā praktiski izmantot gūtās atziņas ikdienas dzīvē;
  • svētrunas par sabatskolas vērtību;
  • personīgas sarunas par sabatskolas nozīmi;
  • īsa iepazīšanās, piezvanīšana, nenācēja apciemošana, pozitīvi vārdi;
  • mājas grupu izveide, cilvēku pieņemšana grupā;
  • rast atbildes uz dzīves problēmām, jautājumiem;
  • justies vajadzīgam, iesaistīt kalpošanā;
  • radīt interesi citos, stāstot par sabatskolā dzirdēto;
  • stiprināt sadraudzību sabatskolas grupā;
  • lūgt par tiem grupas locekļiem, kuri nenāk;
  • izteikt prieku par to, kurš ir ieradies.
 
KĀ NOVĒRST KĀDA CILVĒKA DOMINĒŠANU SABATSKOLAS GRUPĀ?
  • individuālas pārrunas pēc sabatskolas;
  • laipni lūgt apvaldīt sevi, lai var visi izteikties;
  • sadalīt grupiņās pa 2 vai 3 (piespiedu novēršana);
  • uzticēt pienākumu vadīt;
  • nosaka atbilžu laiku un reizes;
  • lūgt par šo cilvēku (klusi, ilgstoši) sabatskolas laikā;
  • lūgt par šo cilvēku visai sabatskolas grupai regulāri ikdienā;
  • iesaistīt mazrunīgākos aktīvā kalpošanā (uzticēt ko sagatavot);
  • svarīgs ir atbalsts vadītājam no cita dalībnieka;
  • izrādīt laipnību un akcentēt, ka virzāmies uz priekšu;
  • “Paldies! Interesanta doma!”,  “Vai es pareizi sapratu?…”
  • sekojot Kristus mācībām, mīlestībā konkrēti vadīt uz mērķi;
  • iegūt šo cilvēku par draugu.
 
KĀDS IR IEGUVUMS NO SABATSKOLAS APMEKLĒŠANAS?
  • sadraudzība, daļa no draudzes dzīves;
  • domu un liecību apmaiņa, rosina domāt;
  • pirmkristiešu būtība;
  • sabatskola ir draudzes sirds;
  • kvalitatīvi pavadīts laiks;
  • asina prātu, laiks sadraudzībai ar Dievu un cilvēkiem;
  • stiprina ticību, izkopj runu;
  • liecinām darba vietās, uz ielas, mājās;
  • kļūst sabiedriskāks un drošāks runāt cilvēku priekšā;
  • gūst izpratni par Dievu un Svētiem Rakstiem;
  • iegūst mieru;
  • pat ja esi kļūdījies, nejūties kā zaudētājs;
  • vieno draudzi mācībā;
  • rakstura pilnveidošanās;
  • atrod atbildes uz svarīgiem jautājumiem;
  • mācās izmantot vismaz vienu lietu no apgūtās tēmas;
  • ja nav sanācis pētīt mājās, tad tāds “avārijas” risinājums – iegūt Dieva Vārda svētības.
KĀ IESAISTĪT SABATSKOLĀ VISUS GRUPAS DALĪBNIEKUS?
  • “klusējošos” aicināt izlasīt Rakstu vietu vai uzdot ļoti vienkāršu jautājumu;
  • līdzdalīt personīgos piedzīvojumus, pieredzi;
  • veidot brīvu gaisotni;
  • sākumā īsa iepazīšanās;
  • uzdot provocējošus jautājumus;
  • sarunās uzsvērt, ka nav nepareizu atbilžu;
  • sadalīties mazākās grupās;
  • sabatskolas grupas lielums 5–7 cilvēki;
  • sagatavoti jautājumi mazākām grupām;
  • kopīgas lūgšanas;
  • iesaistīt visus sabatskolas vadīšanā vismaz par vienu materiāla dienu;
  • lai katrs dalībnieks uzdod jautājumu.
 
KĀ STRĀDĀT AR ESOŠO SABATSKOLAS MATERIĀLU, IZCEĻOT GALVENOS AKCENTUS?
  • atrodi savus akcentus un tos prezentē;
  • gatavojot jautājumus, sakārtot tos prioritārā secībā;
  • dalīties pa 2 vai 3, dot apskatīt konkrētus jautājumus;
  • nav jāizrunā visas nedēļas dienu tēmas;
  • ņemt vērā savas grupas specifiku;
  • apkopot galveno, ņemt vērā laiku;
  • mazāk ir vairāk (īsas, konkrētas atbildes ar praktisku pamatojumu);
  • ietvert īsas liecības saistībā ar piedzīvoto;
  • jāpilnveidojas disciplīnā pašam un jālūdz Svētā Gara vadība, lai sasniegtu mērķi.
 

Rīgas 1. draudzes Sabatskolas nodaļa