Svētku drēbes

9. oktobris, 2025 | Sigita Pešele, Rīgas 7. draudze

 
“Un Viņš sacīja: “Izej ārā un nostājies tā Kunga priekšā kalnā. Un redzi: tas Kungs gāja garām. Liela un spēcīga vētra, kas sašķeļ kalnus un sadrupina klintis, gāja tam Kungam pa priekšu, bet šinī vētrā nebija tas Kungs. Pēc vētras nāca zemes trīce, bet tas Kungs nebija zemes trīcē. Un pēc zemes trīces bija uguns. Bet tas Kungs nebija ugunī. Bet pēc uguns – lēna balss. Un tiklīdz Elija to sadzirdēja, tad viņš aizsedza savu seju ar savu mēteli un nostājās alas ieejas priekšā [..]” (1. Ķēn. 19:11–13), lai satiktu un uzklausītu Dievu.
Elija aizsedza seju Kunga klātbūtnē. Vai mūsdienās Dieva svētums ir mainījies, ka mēs drīkstam iet Viņa priekšā “neapsegušies?  Vai apģērbam, kādā mēs nākam uz draudzi Dieva tuvumā Sabatā pielūgt, slavēt, liecināt vai vienkārši klusi uzklausīt Dieva Vārdu, ir nozīme?  Iespējams, šis ir jautājums, par kuru vairs nerunā, lai toleranti kādu neatbaidītu un neaizskartu postmodernajā lakmetā, kur cilvēki saka, ka katram ir sava taisnība un savi standarti. Tomēr vēlējos dalīties savos novērojumos, pārdomās un personīgā liecībā.
Ir atšķirība, vai draudzē ienāk cilvēks, kurš tikko sācis meklēt Dievu, tādā apģērbā, kāds nu tas ir, vai arī cilvēks, kurš saka, ka jau ir Dievu atradis, cilvēks, kurš gadiem ir draudzē, varbūt pat otrajā, trešajā un ceturtajā paaudzē. Vai būtu sagaidāma atšķirība starp nezinošu un zinošu kristieti?
Dievs Mozum lika novilkt kurpes lūgšanu vietā, sakot, ka tā vieta ir svēta (2. Moz. 3:5). Mēs ar vīru mājās, zemojoties kopīgo lūgšanu laikā, novelkam mājas apavus. Iesākām to sen atpakaļ un turpinām, lai sev atgādinātu, Kā priekšā nākam.
Pirms Dievs deva Desmit baušļus Sinaja kalnā, Viņš caur Mozu lika kaut ko pateikt tautai: “Tad Tas Kungs sacīja Mozum: “Ej pie ļaudīm [..], lai tie mazgā savas drēbes. [..] un tie mazgāja savas drēbes.” (2. Moz. 19:10, 14) Vai tuksnesī, kur ir problēmas ar ūdeni, tas ir ļoti viegli izpildāms uzdevums – ap 500 tūkstošiem cilvēku izmazgāt drēbes vienas līdz divu dienu laikā? Tas parāda, cik nopietna sagatavošanās bija (vai joprojām ir?) vajadzīga, lai satiktos ar Kungu. Kapēc? “Kā paklausīgi bērni neveidojiet savu dzīvi pēc kārībām, kurās jūs agrāk dzīvojāt savā nezināšanā. Bet sekodami Svētajam, kas jūs aicinājis, topiet arī paši svēti visā dzīvošanā, Jo ir rakstīts: “Esiet svēti, jo es esmu svēts.” (1. Pēt. 1:14 –16; 3. Moz. 11:44, 45)
Ar savu apģērbu mēs liecinām, Kam mēs piederam. Ar savu stāju, tai skaitā apģērbu, mēs dodam liecību par savām vērtībām, raksturu, domām, ar kādām nākam uz draudzi. Vai mūsos ir apziņa, ka nākam Dieva tuvumā, Dieva iesvētītās telpās satikties ar Viņu? Vai cilvēkiem, kas slēguši derību ar Dievu caur Jēzus Kristus upuri, būtu jādod liecība par “Kristu jūsos – apskaidrošanas cerību” arī ar savu apģērbu?
Manā dzīvē bija laiks, kad es pilnus divus gadus dzīvoju Amerikā un paralēli daudz kam citam piedalījos modes skatēs kā modele – 1992. gadā Kalifornijā, Losandželosā, ģērbta modeļu tērpos, kosmētikā un rotaslietās. Manās rokās bija itāļu dizainera vizītkarte un aicinājums strādāt viņa dizaina kompānijā Losandželosā, tagad tas stāv mājās kopā ar fotogrāfijām kā liecība. Bet es satikos ar Dievu, un mani gaidīja kristību drēbes. Dieva aicinājums bija spēcīgāks par itāļu dizainera piedāvājumu. Ja nebūtu šīs pieredzes, es, iespējams, nedrīkstētu rakstīt šo rakstu un teikt, ka ir cilvēki, kas iziet no laicīgās vides, nopietni meklē Dievu, gatavojas pievienoties Draudzei un vēlas redzēt citu standartu, atšķirīgu no tā, kāds raksturīgs pasaulei, no kuras viņi iziet.
Pēc kristībām, kad tiku uzņemta draudzē, sludinātājs, nezinot manu liecību par drēbju nomaiņu, bija izvēlējies vārdus no Atklāsmes grāmatas 3:5 – “Kas uzvar, tas būs ģērbts baltās drēbēs [..]” Šī uzvara piederēs Kristum Mūžības rītā, un arī drēbes būs Viņa gādātas, ja būsim to izvēlējušās, bet pagaidām mēs katra esam atbildīga par saviem tērpiem. Uzdrošināšos lūgt: mīļās māsas Kristū, ja lasāt šīs pārdomas un Kristus jūs uzrunā, atveriet sirdi un saskaņojiet dievkalpojuma tērpu ar Viņu, lai Viņš tiktu pagodināts, lai tad, kad jūs ejat satikties Sabatā, jūs ģērbtos Viņam. Sabata drēbes ir svētku drēbes, kas apsedz, nevis atklāj. Bībeles princips ir apsegt sevi Dieva klātbūtnē godbijībā Viņa priekšā. Draudzes nami, kuri ir celti par Viņam nodevušos brāļu un māsu ziedojumiem, kur daudzi ir kristīti, bērni iesvētīti, daudzu laulības iesvētītas, daudzas sludinātāju ģimenes nošķirtas un iesvētītas kalpošanai, lūgšanu vieta, kur satikties ar Dievu, ir svēta vieta, kurā iederas svētku drēbes, kas apsedz.